Opuchnięte nogi w ciąży – co robić? | Mama to Ja!

Opuchnięte nogi w ciąży – co robić?

with miś

W ciąży oraz w okresie połogu często pojawiającym się problemem kobiet są opuchnięte i ociężałe nogi. Są one spowodowane niewydolnością żylną, a nawet mogą prowadzić do żylaków. Jak można skutecznie zapobiegać tym dolegliwościom?

Ciąża jest jedną z pierwotnych przyczyn powstawania żylaków, czego zwiastunem jest uczucie ociężałości nóg, ich obrzęki oraz opuchnięcia. Dodatkowo także pracujący na wytężonych obrotach organizm przyszłej mamy jest bardziej narażony na przeciążenia, w tym kręgosłupa oraz układu sercowo-naczyniowego. Dolegliwości dotyczą nie tylko okresu ciąży, ale dodatkowo połogu. W tym przypadku problem nasila dodatkowo rewolucja hormonalna w organizmie młodej mamy. Pod skórą mogą być widoczne niebieskawe żyły. To efekt zmniejszonego napięcia naczyń krwionośnych, które są wtedy bardziej podatne na rozciąganie.

W ten sposób mogą powstawać zakrzepy w kończynach dolnych, które powodują utrudniony dopływ krwi do serca, co objawia się wymienionymi dolegliwościami. Bóle nasilają się przy dłuższym staniu, siedzeniu w jednej pozycji, także przy wysokich temperaturach, na przykład po gorącej kąpieli, w upale.

Jak zapobiegać opuchnięciom nóg?

Przede wszystkim w przypadku pojawiających się symptomów warto profilaktycznie zastosować środki przeciwzakrzepowe i przeciwobrzękowe. Najlepiej sprawdzają się miejscowe żele do zakupienia bez recepty, na przykład Lioton 1000. Dzięki temu, że zawierają heparynę, dają ulgę praktycznie od razu, dlatego środek tego typu warto mieć pod ręką. Dodatkowo także warto wzbogacić swoją kosmetyczkę o oliwki i balsamy, które wzmacniają naczynia krwionośne, na przykład z ekstraktem z kasztanowca. Mają one właściwości zapobiegające pękaniu naczynek i poprawiają krążenie. Niezastąpione są masaże i zimne okłady i prysznice.

Dodatkowo warto też pamiętać o odpowiednim stroju – wyższe obcasy, obcisłe spodnie oraz rajstopy czy skarpetki, również buty z wąską cholewką powodują zaburzenia w krążeniu, a tym samym sprzyjają powstawaniu opuchnięć i żylaków.

Kluczowy jest ruch, ponieważ to on jest w dużej mierze odpowiedzialny za prawidłowe krążenie żylne nóg. Spacery oraz poruszanie się podczas dłuższego siedzenia i stania, na przykład w pracy poprzez unoszenie nóg, chodzenie w miejscu, napinanie mięśni są bardzo pomocne. Można też zakupić specjalne rajstopy, które poprawiają krążenie.

W przypadku, w którym objawy nie chcą zniknąć, a z czasem nasilają się, należy udać się do lekarza, który będzie mógł zalecić odpowiednią profilaktykę i dodatkowo badania, aby zapobiegać dalszemu rozwojowi niewydolności żylnej oraz pojawianiu się nieestetycznych żylaków.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz