Zdrowa dieta na serce – na co uważać, co jeść? | Mama to Ja!

Zdrowa dieta na serce – na co uważać, co jeść?

serce-sztucce

Ponad 60 proc. Polaków ma problemy z wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Nieodpowiednia dieta to główny problem, który jest także źródłem wielu schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Aby im zapobiegać, wystarczy tylko zmodyfikować swoją dietę!

Cholesterol jest związkiem ważnym w organizmie człowieka, ponieważ odpowiada za syntezę hormonów, kwasu żółciowego czy też witaminy D. Jednocześnie jednak jego nadmiar może być bardzo szkodliwy, a hipercholesterolemia, czyli podwyższone stężenie cholesterolu we krwi jest nieprawidłowością, która towarzyszy wielu chorobom układu krążenia.

Jak skomponować prawidłową dietę?

U osób, które mają już teraz problemy z sercem, na przykład miażdżycę, chorobę niedokrwienną serca, zawał za sobą, ważne jest przejście na specjalną dietę, ponieważ to ona może spowodować naturalne obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Także dieta ta jest w stanie zapobiegać wymienionym schorzeniom, dlatego warto pomyśleć o jej zastosowaniu już w młodszym wieku, aby utrzymać wigor i siłę na długie lata.

Zdrowa dieta dla osoby z chorobami układu sercowo-naczyniowego powinna bazować w szczególności na produktach roślinnych, a przy tym na ograniczeniu produktów zwierzęcych, z których pochodzi cholesterol odkładający się w naczyniach krwionośnych i upośledzający ich działanie.

Jakie produkty warto wyeliminować z diety lub ograniczyć?

  • mięsa – szczególnie te tłuste, na przykład wieprzowinę, wołowinę, tłusty drób, tłuste wędliny,
  • tłuszcze – masło, smalec i innego rodzaju tłuszcze odzwierzęce,
  • produkty wysoko przetworzone – słodycze, dania gotowe, fast-foody, chrupki,
  • białe pieczywo i słodkie wypieki,
  • tłuste przetwory mleczne – śmietana, żółty ser, biały ser,
  • jajka – zbyt duża liczba nie jest wskazana,
  • alkohol – zbyt duża ilość jest także kaloryczna.

Jakie produkty należy włączyć do diety?

  •  warzywa i owoce – najlepiej w każdym posiłku,
  • dobre tłuszcze roślinne – wielonienasycone tłuszcze nierafinowane i tłoczone na zimno, na przykład oliwę z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy,
  • produkty wieloziarniste, razowe, z błonnikiem – ciemny chleb, owsianka, otręby, brązowy ryż, kasze, razowe makarony,
  • chude lub półtłuste przetwory mleczne – biały ser, żółty ser, jogurty, kefiry,
  • ryby – warto jeść je co najmniej dwa razy w tygodniu, ponieważ zawierają wartościowe kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6,
  • chude mięsa – indyk, kurczak i inne przygotowywane bez użycia tłuszczu lub z jego małą ilością, chude wędliny, głównie szynka i polędwica,
  • orzechy, nasiona, bakalie – doskonałe na przekąskę zamiast słodyczy.
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz