Korepetycje w gimnazjum

korepetycjeCo prawda do egzaminów gimnazjalnych jeszcze blisko pół roku, ale to tak naprawdę ostatni dzwonek, by zapisać dziecko na dodatkowe zajęcia. W 6 miesięcy można jeszcze nadrobić zaległości z przedmiotu, który sprawia problem, a także powtórzyć materiał z trzech lat klas gimnazjalnych. Wielu rodziców zastanawia się, czy warto zapisać dziecko na korepetycje, a jeśli tak, to jak znaleźć odpowiednią osobę do ich prowadzenia, aby nie przepłacić? Niniejszy tekst spróbuje odpowiedzieć na te pytania.

Dla kogo korepetycje?

Wielu rodziców nie przywiązuje większej uwagi do testu po szóstej klasie szkoły podstawowej. Wybór gimnazjum nie jest dla nich tak ważny, jak późniejszy wybór odpowiedniego liceum, od którego poziomu i profilu zależeć będą przyszłe studia i kariera ich dziecka. Nic dziwnego więc, że już w gimnazjum myślą oni o korepetycjach, które pozwolą dziecku zdać egzamin gimnazjalny z bardzo dobrym wynikiem.

Nad dodatkowymi zajęciami dla dziecka warto pomyśleć, gdy gimnazjalista:

  • ma duże problemy z, jednym z wiodących na teście gimnazjalnym, przedmiotem;

  • gdy gimnazjalista ma luki w wiedzy, szczególnie z wcześniejszych etapów kształcenia (kl. I-II) i potrzebuje powtórzenia całego materiału z okresu gimnazjum.

Jeśli nasze dziecko jest samodzielne i systematyczne, warto zachęcić je do powtórzenia materiału „na własną rękę”. Najlepsza motywacją dla dziecka będzie nasza wiara w jego możliwości oraz pokazanie mu skutków jego obecnie wytężonej pracy, czyli dostanie się do wymarzonej szkoły ponadgimnazjalnej, a później – na studia, gwarantujące zdobycie kwalifikacji i podjęcie interesującej dziecko pracy. Gdy wiemy, że nasz nastolatek nie ma zdolności i samozaparcia do samodzielnego zdobywania wiedzy, warto rozważyć zapisanie dziecka na korepetycje.

Jakie korepetycje?

W zależności do tego, czy nasze dziecko chce nadrobić zaległości z jednego, czy z kilku przedmiotów, należy zagwarantować mu odpowiedni wybór zajęć pozalekcyjnych. Punktem pierwszym powinna być jednak diagnoza, co nasze dziecko już umie, a nad czym naprawdę trzeba popracować. W związku z tym powinniśmy poprosić o opinię nauczycieli poszczególnych przedmiotów ze szkoły naszego dziecka. Dużo „powiedzieć” mogą tutaj szkolne oceny naszego dziecka oraz jego opinia na ten temat (dziecko zazwyczaj samo wie, z których przedmiotów jest „mocne”, a z których „kuleje”).

Po ustaleniu z dzieckiem, z których przedmiotów chciałoby mieć zajęcia wyrównawcze bądź powtórzeniowe, należy poszukać mu właściwej formy zajęć i odpowiedniego korepetytora. Do najbardziej popularnych form zaliczyć można:

  • prywatne zajęcia grupowe, prowadzone dla kilku osób (grupa od 2 do ok. 6 uczniów); ich największym plusem jest dużo niższa cena godzinowa, bowiem koszty korepetycji rozkładają się na kilku uczniów na nie uczęszczających;

  • indywidualne korepetycje prywatne, gdzie nauczanie bądź powtarzanie danego przedmiotu odbywa się indywidualnie z jednym uczniem.

Jeśli chodzi o drugi sposób, to niezmiernie ważną kwestią jest wybór korepetytora. Najczęściej rodzice decydują się na uznanego, doświadczonego nauczyciela pracującego w gimnazjum. Nie da się ukryć, że godzina z tak uznanym mentorem może być bardzo kosztowna. Dlatego wielu rodziców, szczególnie z miast, gdzie znajdują się duże ośrodki akademickie, decyduje się na zatrudnienie studenta, który liczy sobie dużo mniej za godzinę korepetycji. Warto jednak przeprowadzić coś na kształt rozmowy kwalifikacyjnej ze studentem, w której zapytamy go o średnią ze studiów, doświadczenie w nauczaniu i w pracy z dziećmi. Pozwoli to nam uniknąć zatrudnienia osoby zupełnie nieobytej i nie mającej odpowiedniej wiedzy i kompetencji.

Przed zapisaniem dziecka na dodatkowe zajęcia, należy zorientować się, czy w szkole, do której dziecko uczęszcza, nie ma organizowanych zupełnie bezpłatnych zajęć kompensacyjnych dla uczniów, bowiem często lekcje takie, w formie fakultetów lub zajęć powtórzeniowych, organizuje sama placówka oświatowa.

Dodaj komentarz