Gimnastyka w ciąży | Mama to Ja!

Gimnastyka w ciąży

ćwiczenia w trakcie ciążyKobieta w ciąży nie powinna rezygnować z małych przyjemności, na które do tej pory sobie pozwalała, oczywiście w ramach rozsądku. Wiadomo, że takie używki, jak papierosy czy alkohol mogą negatywnie wpłynąć na płód, więc trzeba odmówić sobie tych artykułów dla dobra dziecka. Z większości rzeczy jednak nie trzeba rezygnować. Jedną z nich są ćwiczenia fizyczne. Kobieta z brzuszkiem, która do tej pory była bardzo aktywna fizycznie, nie musi się obawiać, że w trakcie ciąży czeka ją 9-miesięczny odpoczynek od sportu, który tak lubi. Ważne jest jednak, aby wybrać odpowiednią dla siebie i swojego stanu aktywność fizyczną.

Jakie sporty dla mamy?

Wybierając najodpowiedniejszą dla siebie aktywność fizyczną, przyszła mama powinna pamiętać, aby nie był to sport ryzykowny i zagrażający zdrowiu i życiu nienarodzonego dziecka. W związku z tym gimnastyka nie powinna grozić wstrząsami, zranieniami, uderzeniami, nadmiernymi obciążeniami dla organizmu przyszłej mamy czy, bardzo groźnymi dla brzuszka, upadkami.

Lekarze polecają dla kobiet w ciąży takie formy aktywności fizycznej, jak spokojne spacery czy wędrówki, w tym zdobywający sobie coraz większą popularność nordic walking, czyli marsz z kijkami. Kobiety w ciąży mogą pozwolić sobie również na gimnastykę, stretching, a także pływanie. Do aktywności dozwolonych, ale niosących pewne ryzyko, należy jazda na rowerze, podczas której należy uważać na nadmierne wstrząsy oraz ewentualny upadek z roweru.

Ważne jest, aby w miarę możliwości uprawiać aktywność fizyczną na świeżym powietrzu. Jeśli chodzi o jogging, mogą go uprawiać panie, której do tej pory były czynnymi biegaczkami. Kobietom w ciąży poleca się także jogę oraz pilates. Ćwiczenia te mają działanie relaksacyjne i odstresowujące. W czasie pierwszego trymestru ciąży należy wstrzymać się z gimnastyką, a potem ćwiczyć pod nadzorem i kontrolą lekarską.

Co dają ćwiczenia?

Aktywność fizyczna przynosi dużo korzyści zarówno matce, jak i nienarodzonemu dziecku. Jeśli chodzi o korzyści dla ciężarnej, to na pierwszym miejscu należy wymienić lepsze przygotowanie fizyczne do porodu, bowiem ćwiczenia wzmacniają mięśnie i ogólną wytrzymałość organizmu, a co za tym idzie – ułatwiają późniejszy poród. Poza tym, poprawia się działanie układu oddechowego, co także znacznie ułatwia dla kobiety sam moment rodzenia.

Kolejnym plusem ćwiczeń jest usprawnienie, dzięki nim, metabolizmu. Przyspieszona przemiana materii pomaga nie tylko szybciej trawić pokarmy i sprawia, że mama mniej odczuwa dolegliwości gastryczne spowodowane ciążą. Dużo ważniejsze jest, iż przyszła mama nie przybiera nadmiernie na wadze w trakcie ciąży, co z całą pewnością ułatwi jej potem zrzucenie niewielkiej, nadprogramowej kilogramów.

Naukowcy udowodnili że kobiety, które ćwiczyły w trakcie ciąży, są mniej narażone na powikłania dotyczące ciąży i porodu. Dużo rzadziej występują u nich porody przedwczesne, nieprawidłowe ułożenie płodu, otyłość czy rozstępy. Nie odczuwają one także tak mocnych bólów skurczowych, jak kobiety nie ćwiczące.

Noworodki, których mamy ćwiczyły w trakcie ciąży, zazwyczaj rodzą się zdrowsze i mają większe szanse na uzyskanie maksymalnej ilości punktów w skali Apgar. Aktywność fizyczna przyszłej mamy wpływa na przyspieszony rozwój psychoruchowy jej nienarodzonego maleństwa.

Przeciwwskazania

Ćwiczenia nie dla wszystkich mam są wskazane. Nie powinny uprawiać aktywności fizycznej kobiety, których ciąża jest zagrożona lub przewidywana jest ciąża mnoga. Przeciwwskazaniem do uprawiania ćwiczeń są także takie objawy, jak np. krwawienia z dróg rodnych, choroby przewlekłe czy infekcje.

Ważne jest, aby przed podjęciem aktywności fizycznej skonsultować się ze swoim lekarzem prowadzącym. Doradzi on najodpowiedniejsze dla kobiety ciężarnej formy aktywności fizycznej, zleci niezbędne badania i będzie nieustannie kontrolował stan zdrowia tak ciężarnej, jak i dziecka.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz