Dieta w ciąży i jej wpływ na rozwój dziecka | Mama to Ja!

Dieta w ciąży i jej wpływ na rozwój dziecka

jabluszko

Dieta stosowana przez kobietę w ciąży ma ogromny wpływ na przyszłe nawyki żywieniowe dziecka. Potwierdzeniem tego są najnowsze badania naukowe. Doskonałym przykładem mogą być słynne badania przeprowadzane przez Dawida Bakera, brytyjskiego epidemiologa.

Wykazał on bowiem, że niedożywienie matki w pierwszych dwóch trymestrach ciąży bardzo często skutkuje  otyłością u dziecka. Potwierdził ponadto, że dzieci matek z nadwagą są aż 15 razy bardziej narażone na otyłość, niż dzieci matek szczupłych. Badania przeprowadzone przez tego brytyjskiego epidemiologa pozwoliły na sformułowanie tak zwanej hipotezy Barkera, niezwykle istotnej dla oceny wpływu diety kobiety ciężarnej na rozwój jej przyszłego dziecka.

Dieta w ciąży

Dziecko za pośrednictwem wód płodowych potrafi z czasem rozpoznawać pokarmy, które spożywa matka. Z jej organizmu czerpie niezbędne dla swego rozwoju składniki, co pozwala na stwierdzenie, że dzięki odpowiedniemu odżywianiu w ciąży kobieta może ochronić swoje dziecko przed szeregiem problemów zdrowotnych dziecka. Dieta kobiety w ciąży powinna być oczywiście odpowiednio zbilansowana, ze szczególnym uwzględnieniem niskiej zawartości tłuszczów nasyconych. Należy unikać zatem spożywania tłustego mięsa i jedzenia typu fast food. Niekorzystne jest także spożywanie dużej ilości ciast i różnego rodzaju deserów. W diecie kobiety ciężarnej powinny znajdować się przede wszystkim właściwe ilości zdrowych kwasów tłuszczowych. To one bowiem przyczyniają się do poprawnego rozwoju mózgu oraz układu nerwowego dziecka. Zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3 znajdują się między innymi w takich pokarmach, jak: ryby, orzechy włoskie, siemię lniane, czy dynia. Z kolei duże ilości kwasów tłuszczowych omega-6 zawierają takie produkty, jak: jajka, drób, olej słonecznikowy i kukurydziany, chleb pełnoziarnisty, czy ziarna słonecznika.

Spożywane codziennie przez kobietę ciężarną pokarmy powinny dostarczać odpowiedniej ilości energii, a także niezbędnych składników odżywczych. Należy pamiętać o odpowiednich ilościach i proporcjach, dostosowanych do danego etapu ciąży. Powszechnie uważa się, że w pierwszym trymestrze ciąży wartość kaloryczna diety w ciągu dnia nie powinna się zmienić wcale lub jedynie odrobinę, o około 150 kcal. Z kolei w drugim i trzecim trymestrze ciąży wartość energetyczna powinna się zwiększyć odpowiednio o 360 kcal oraz 475 kcal w ciągu dnia. Wskazania jakościowe są takie same, jak w przypadku zdrowej, odpowiednio zbilansowanej diety każdej kobiety. Konieczne jest wyeliminowanie pewnych produktów, takich jak: kofeina, alkohol, czy nikotyna. Panujące od wielu lat przekonanie, że w czasie ciąży kobieta powinna jeść za dwoje, jest oczywiście błędne. Skutkuje to nadmiernym przybieraniem na wadze matki, a także zwiększeniem ryzyka wystąpienia otyłości u dziecka, nie tylko w trakcie dzieciństwa, lecz także w okresie dorosłym. Z drugiej strony jednak nie wolno doprowadzić do niedożywienia podczas ciąży, które może skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi, zarówno u matki, jak i u płodu.

Wspomniana na samym początku tak zwana hipoteza Barkera mówi między innymi o tym, jak ważny jest drugi i trzeci trymestr ciąży dla rozwoju dziecka. W okresie tym rozwija się tkanka tłuszczowa, wykształca się układ enzymatyczny, który jest później odpowiedzialny za metabolizm dziecka. Jeżeli dochodzi do pewnych zaburzeń w tym rozwoju zwiększa się ryzyko wystąpienia zmian patologicznych, objawiających się na przykład w postaci otyłości bądź niedożywienia.

Dziewięć  miesięcy ciąży to okres, w którym matka powinna zwracać szczególną uwagę przede wszystkim na potrzeby dziecka, ponieważ to od niej w głównej mierze zależy jego rozwój i codzienne funkcjonowanie w przyszłości. Na sam koniec warto jeszcze wspomnieć o wynikach badań naukowców z Uniwersytetu Illinois. Potwierdzają one bowiem fakt, że wysokotłuszczowa dieta kobiety ciężarnej może być powodem cukrzycy u jej dziecka, nawet jeżeli ona sama nie zmaga się z tą chorobą i nie cierpi na otyłość.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

1 komentarz

  1. MarysiaK

    Od jutra rozpoczynam odchudzanie, kto sie odchudza ze mna? Nie bedzie latwo ale trzeba sie wziac za siebie. Mam juz dobry plan na chudniecie, wszyscy ktorzy sa chetni proponuje zaczac od wipisania w google – xxally radzi jak szybko schudnac

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Dodaj komentarz